Založ si blog

Tunel po švédsky.

Nedávno som zaregistroval zaujímavú správu. Naša vláda sa rozhodla dostavať Fakultnú nemocnicu Rázsochy. Vraj  sa to bude robiť cez PPP projekty. Otvoril som si  teda stránku vlády SR a našiel tam, že dostavba   či prestavba  toho „komplexu“ je postavená na koncepte vytvorenia 900-lôžkovej všeobecnej koncovej univerzitnej nemocnice. Predpokladaný objem finančných zdrojov úveru je 550 mil. Eur. Pekný peniaz. No len aby mňa, ako občana Slovenskej republiky pri tom zase neokradli!

 

Vopred  sa všetkým expertom na internetových diskusných fórach ospravedlňujem, že nie som odborník v stavebníctve ani v zdravotníctve. Ale som občan tejto krajiny. Tak som zaostril pozornosť na verejnoprávne aj súkromné médiá a so zatajeným dychom som sledoval odborné diskusie o rentabilnosti  dostavby Fakultnej nemocnice Rázsochy. Téma ma  tak zaujala, že som sa rozhodol konať! Idem sa  pozrieť na tú „stavbu“! Keď som  zbadal ten komplex, hneď som mal utvorený názor: Buď to treba dostavať alebo zbúrať! Napadla  ma však otázka. Má zmysel  dostavať takýto  komplex? Niekde som čítal vyjadrenia  špičkových expertov o tom, že vo svete sa vraj už nestavajú  také veľké zdravotnícke komplexy? „Svet“, to pre našinca  znamená  minimálne Česká republika,  ale ešte lepšie je Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, škandinávske krajiny a samozrejme USA. No nič,  budeme  teda búrať.   

 

A tak som  teda zástancom búrania.  Zrazu  sa ale objavili informácie, že na pracovný stôl vlády ČR sa dostal voľajaký PPP projekt. Za víťaza súťaže o dostavbu a 25-ročné zabezpečenie prevádzky časti Ústrednej vojenskej nemocnice v Prahe označila výberová komisia akési konzorcium spoločností.  Súkromný partner má v areáli zdravotníckeho zariadenia vybudovať ubytovňu pre personál, ubytovňu hotelového typu, parkovisko, informačné centrum pre pacientov a relaxačné zariadenie vrátane plaveckého bazénu. Privátny partner zabezpečí dizajn, výstavbu, financovanie a dlhodobú prevádzku na obdobie 25 rokov.   Hovorím si,  no čo už,  asi výnimka z rekonštrukcie veľkých nemocníc?! Toto mi na zmenu zásadného postoja nestačí!  Predsa len je to  Česká republika. Oni sú nám blízky, tiež ešte nechápu  všetky atribúty svetovej ekonomiky, jednoducho –  bývalý východný blok.  To nie je ešte ten pravý,  vyspelý svet.

 

 A do to ďalšia pecka: vo švédskom  Štokholme, to je myslím niekde  na severe Európy v Škandinávií. Tak to  je už ozajstný „SVET“.  A vraj aj  tam  sa ide budovať nová univerzitná nemocnica! Bude sa volať „Nya Karolinska Solna“. Čo sa všetci zbláznili? A zase formou PPP projektu? Veď špičkový odborníci tvrdia, že je týmto spôsobom sa to strašne  predraží!!!  Nechápem?  Súkromný partner vraj bude  počas 30 rokov zodpovedný za návrh, výstavbu, financovanie, prevádzku a údržbu, tzv. DBFMO projekt. Nemocnica začne slúžiť verejnosti v decembri 2015  a bude zahŕňať 600 lôžok pre pacientov.  Stavebné náklady sú približne 14,1 mld. švédskych korún. Tamto v Čechách to bola stará nemocnica, ale toto? Nový komplex a vo Švédskom kráľovstve? Jedno príslovie hovorí že: „Raz je nikdy, ale dvakrát je už moc“. Takže vo svetle nových skutočností  mením názor. Dostavať!   

 

 A tak som zase  pár dní po rozhodnutí našej vlády z údivom sledoval odborné diskusie o potrebe či nepotrepe dostavby.  Mimo iných „jednoznačných“ argumentov som sa dozvedel, že sa za to dá postaviť 8 krajských nemocníc. Inak je to vraj len tunelovanie Slovenska a zadlžovanie našich vnúčat. Tak to mi už naozaj nedalo!

 

Sadol som si k počítaču, nastavil vedeckú kalkulačku  a našiel som si kurz švédskej koruny k euro. Je to približne 9,6 švédskych korún za 1 Euro. Dal som to  do kalkulačky a výsledok na zarazil!!!!  To bude nejaká somarina !? Takéto dačo predsa vyspelý ekonomický „SVET“ nemôže v čase ekonomickej krízy akceptovať! Švédska nemocnica bude stáť cca 1,46 miliardy Euro. Tak tomu teraz nerozumiem?? Naša 900 lôžková nemocnica  má stáť pol miliardy Euro a  to je tunelovanie! Čo je teda tých  v prepočte 1,46 miliardy Euro  čo  zaplatia Švédi za  600 lôžkovú  nemocnicu ??

 

Logika nepustí.  Môj záver  je teda jednoznačný: „ Švédi si tunelujú vlastný štát“!

Gorila I a Gorila II: paralela odhalení

27.05.2013

Pred časom som si povedal, že už nebudem písať blogy. Odišiel som do osobnej vnútornej emigrácie. Nevydržal som tam. Spolitizovanie situácie okolo tunelovania tajných služieb ma prinútilo vyjadriť sa. Viem, vyjadril sa už premiér, minister obrany, exminister obrany, ďalší exminister obrany i samotní riaditelia či zástupcovia služieb, tak načo ešte ja. K samotnej [...]

pozri kto to hovorí?

08.12.2010

Pod heslem ‚vítěz bere vše‘ spoléhá ODS, že se rychle ujme moci a spolu se svými agenty přisluhovači zajistí těmto osobám beztrestnost. Toto já a sociální demokracie, jejíž jsem předsedou, nedopustí. Cítím povinnost oznámit, že demokracie v této zemi utrpěla tvrdý zásah srovnatelný snad jen s únorem 1948, snad jen s rozdílem, že hrozí modrá totalita.“ „Já [...]

Je 998 tisíc ľudí veľa alebo málo?

20.09.2010

Včera som sa celkom dobre bavil na vyjadreniach našich pseudopolitikov a diskutéroch na rôznych fórach ohľadom hodnoteniach výsledkov referenda. Je to diskusia, ktorá je asi zbytočná, lebo je podobná k diskusií či je pohár poloplný alebo poloprázdny. Bože !!! Aký veľký je rozdiel medzi matematikou a politikou. Prečo? V parlamentných voľbách bolo voliť [...]

Joe Biden, Barack Obama

Štyria prezidenti v New Yorku. Biden s Obamom a Clintonom zozbierali 25 miliónov USD, Trump bol na pohrebe policajta

29.03.2024 07:11

Americká prezidentská kampaň vo štvrtok večer dostala do New Yorku štyroch amerických prezidentov.

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Jaroslav Slašťan, Zásahový tím pre medveďa hnedého

Nebol to hon na čarodejnice. Medvedica v Mikuláši bola skutočným rizikom, hovorí šéf zásahového tímu

29.03.2024 06:00

K ľuďom sa samica, ktorá útočila v metropole Liptova, približovala pravidelne. Tvrdia to členovia zásahového tímu. Pri jej monitorovaní použili špičkové drony.

Jakub Stuart

Štatistiky blogu

Počet článkov: 17
Celková čítanosť: 51405x
Priemerná čítanosť článkov: 3024x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy